Close
Natalija Fjedorčuk i Dejan Trajkoski na ovogodišnjem Prosefestu

I ove godine, trinaesti po redu Međunarodni festival proze – PROSEFEST (23-28. septembar 2019) okupiće dobropoznata imena domaće ali i inostrane književne scene.

Tokom 2018, kao Agorina izdanja, u prevodu na srpski jezik pojavili su se roman NEVERSTVO značajnog savremenog makedonskog pisca Dejana Trajkoskog, kao i zbirka priča šarmantne poljske autorke Natalije Fjedorčuk KAKO DA ZAVOLIŠ TRŽNE CENTRE.

Ove knjige biće promovisane na ovogodišnjem Prosefestu, i to:

26. septembra, sa početkom u 20.30h (Tribina mladih, KCNS)

biće promovisan roman Neverstvo Dejana Trajkoskog; o autoru će govoriti Željko Milanović, a razgovor sa piscem voditi učenici Gimnazije „Isidora Sekulić“;

27. septembra, sa početkom u 19h (Tribina mladih, KCNS)

promovisaće se zbirka priča Kako da zavoliš tržne centre Natalije Fjedorčuk; o autorki će govoriti Milica Markić, a razgovor sa njom voditi učenici Gimnazije „Laza Kostić“.

Pozivamo vas da svojim prisustvom učestvujete u ovom uzbudljivom književnom razgovoru, a autori će potpisivati knjige i biti tu za vas i sva vaša pitanja.

O KNJIGAMA I AUTORIMA

KAKO DA ZAVOLIŠ TRŽNE CENTRE

Žanrovski smestiv između reportaže i proze, književni debi Natalije Fjedorčuk

Kako da zavoliš tržne centre u tematskom smislu predstavlja potpunu inovaciju, jer o materinstvu niko do sada nije pisao na takav način.

Kritika je ovo ostvarenje definisala kao hipnotišuće delo koje izvlači na dnevno svetlo pitanje roditeljstva za koje nemamo ni želje ni snage da ga sebi postavimo: „Opisati neopisano a univerzalno, istinski je zadatak književnosti – a taj zadatak je ovde ispunjen sa velikim umećem” (Malgožata Halber).

Pišući o izolaciji, unutrašnjoj emigraciji u fazi postporođajne depresije, pa i kasnije, fazi koja majku postavlja u položaj kompletne identitetske zbunjenosti – ko sam kada rodim dete? Hraniteljka, negovateljica, ruke koje grle i revnuju nad svim samo ne nad sobom?

Proizvodi metaforu tržnih centara kao „nemesta” koja postaju enklave iscrpljenih žena što nad nadstrešnicama kolica sa uspavanim detetom piju kafu iz kartonskih šolji, koristeći taj teško stečeni međučin za doživljavanje vremena kao svete tajne, vremena sopstvene prisnosti sa stvarnošću.

Sama autorka kaže da joj je pokretački motiv bila poseta mnoštvu ženskih blogova koji tematizuju religiju i hrišćanstvo u kontekstu savremenog vremena, i da se ukoračivši u svet s kojim se ranije nije poistovećivala, za neke pojave otvorila i donekle rasteretila

konvencionalnog razmišljanja.

Roman Kako da zavoliš tržne centre ne ograničava se samo na portret savremene Poljske iz vizure majke u kontekstu univerzalne priče o današnjem roditeljstvu – to je živa, humorna i autoironična povest o pokušaju savladavanja uloga koje nam je kultura dodelila.

Naposletku – vanserijski književno uobličen, ovo je još jedan identitetski diskurs u raljama fluidnog modernog doba.

NEVERSTVO

Novi roman Dejana Trajkoskog tematizuje jednu od uvek aktuelnih tema savremene književnosti a to je dezintegracija identiteta u susretu sa Drugim svetom, koji neminovno dovodi do razaranja onih suštinskih svojstava jednog ljudskog bića: ljubavi, vernosti, ideala, slobode, ljudske individualnosti.

Sama radnja romana smeštena je u vremenske okvire od početka druge decenije 20. veka, pa do nastanka Kraljevine SHS. U taj period ugrađeni su osnovni narativni tokovi romana: nevinost i idiličnost prve ljubavi koju mladić Sone oseća prema Meni u zakrilju sopstvenog doma – Makedonije, Sonetovo lutanje kao posledica odbijanja njegove bračne ponude od strane Meninih roditelja zbog društvenog statusa „siromaha“ i njegov odlazak u Ameriku, u potrazi za boljom budućnošću koju će jednom darovati Meni.

Međutim, drugi deo romana, poništava bajkovitu atmosferu najavljenu Sonetovim rođenjem kao i san o idealima i čistoj ljubavi, jer se tematsko žarište pomera na moralno propadanje neiskvarene duše kada se udalji iz matičnog okruženja i stupi na „tuđi teren“.

Na tom prostoru nepoznate Amerike, sve moralne vrednosti postaju degradirane u „izvrnutom ogledalu“: svakodnevicu Sonetovog života ispunjavaju alkohol, pohotne žene, „ljudi kojima je dolar totem“…, a njegovo neverstvo nije oličeno samo u neverstvu prema ženi koju voli, nego i u nesposobnosti da ostane veran sopstvenom Biću i sopstvenim snovima – zato strada u provaliji Istorije i nepovratno gubi sebe.

„Uočljivje taj istorijski cinizam kod Trajkoskog kroz ceo roman. I u stvari, ceo roman može da se smatra raspravom sa cinizmom istorije, koji u odnosu na cinizam slabosti (jedna šopenhauerska nesposobnost za vernost) ljudskog bića – izgleda besmislen.“ – Venko Andonovski

Natalija Fjedorčuk (1984) svestrano talentovana poljska umetnica koja je, osim po književnom stvaralaštvu poznata i kao publicistkinja, a na poljskoj muzičkoj sceni kao Natalie and The Loners. Njen prvi roman Kako da zavoliš tržne centre osvojio je jednu od najprestižnijih poljskih književnih nagrada – Pasoš nedeljnika Politika. Drugi roman Olakšanje objavljen je ove godine, kada izlazi i njena prva prevedena knjiga u svetu.

Dejan Trajkoski (1977, Prilep) jedan je od najznačajnijih savremenih proznih makedonskih pisaca. Autor je romana Istina, ljubav (Rašomonijada) (2012) i Neverstvo (2014) koji je preveden na jermenski, engleski, albanski i srpski jezik. Idejni je autor i direktor Internacionalnog književnog festivala „PRO-ZA Balkan”. Vlasnik i urednik izdavačke kuće „Prozart media”. Član je Internacionalne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, Društva makedonskih pisaca i makedonskog PEN centra.

Dodaj komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *