Doris Lesing spada u najznačajnije britanske pisce druge polovine XX veka, dobitnica je Nobelove nagrade za književnost za 2007. godinu, i, kako se kaže u saopštenju Nobelovog komiteta, jeste „pisac epskog narativnog dara o ženskom iskustvu, koji sa skepticizmom, strašću i vizionarskom snagom posmatra civilizaciju.”
Vizija globalne katastrofe koja primorava čovečanstvo da se vrati primitivnijem životu, posebno je privlačna za ovu autorku. U svojim knjigama, ona je obuhvatila neke od najbitnijih društvenih problema ovoga veka – od rasizma i feminizma, pa do uloge porodice i intimnih konflikata pojedinca u savremenom društvu.
Umetničko stvaralaštvo je za nju bilo i ostalo strategija preispitivanja stereotipa i tabua, političkog angažmana i mentalnog zdravlja. Iako je ubrajaju u vodeće postmoderne feministkinje, Doris Lesing je u nedavnim javnim nastupima osporila ovakva „ideološka” čitanja njenih dela…
Okarakterisana kao najklasičniji, i bez sumnje, najuspešniji britanski realistički pisac od Drugog svetskog rata naovamo, koji se doktrinarno bavi ljudskom prirodom u socijalnom okruženju, ona upravo kroz privid realističke priče nudi daleko više, dopire do metafizičkih istina o identitetu.
Doris Lesing je rođena 22. oktobra 1919. godine, kao Doris Mej Tajler, u Kermanšahu u Persiji (današnjem Iranu). Porodica joj se ubrzo odselila u Južnu Rodeziju (današnji Zimbabve), gde provodi detinjstvo i pohađa versku školu koju napušta u petnaestoj godini. Izdržava se čuvanjem dece i radom na telefonskoj centrali. Još odmalena, bila je drugačija od ostale dece, i opisuje sebe iz toga perioda kao „dete kontraša” koje je najčešće izgovaralo reči „E, neću!”.
Dva braka, troje dece i dva razvoda obeležila su njen porodični život. Kada se pridružila Komunističkoj partiji, udala se za nemačkog političkog aktivistu Gotfrida Lesinga, koji je kasnije postao ambasador u Ugandi. Posle drugog razvoda, nastanila se u Londonu, 1949. godine, i radila nekoliko godina kao sekretarica, da bi se, posle uspeha prve dve knjige, profesionalno posvetila pisanju.
U književnosti je debitovala romanom Trava peva (The Grass is Singing), koji je izašao 1950. godine. Već u ovom romanu, koji se bavi samozadovoljnim filistarskim društvom belih doseljenika u Južnoj Africi, otkriva se njen veliki književni talenat. Sledi romaneskni niz Deca nasilja (The Children of Violence, 1952–69, odnosno romani Martha Quest, A Proper Marriage, A Ripple from the Storm, Landlocked i The Four Gated City), nastala kao rezultat njenog odbacivanja tradicionalne uloge žene u društvu i flertovanja sa komunističkim pokretom. Po mnogo čemu autobiografska, ova serija romana prati život Marte Kvest, njeno odrastanje u Južnoj Africi, ranu udaju uprkos želji da vodi drugačiji život od svoje majke, te odbacivanje bračnog života, oduševljenje marksističkom ideologijom, a zatim i postepenim udalja- vanjem od nje.
Sa objavljivanjem romana Zlatna beležnica (The Golden Notebook, 1962), Doris Lesing stiče svetsku slavu, a kritičari počinju da identifikuju ovu autorku kao vodećeg feminističkog pisca. Roman prati život književnice Ane Vulf, rastrzane između različitih uloga koje ima kao supruga, ljubavnica, pisac i politički aktivista. Dnevnici koje vodi u sveskama različite boje odgovaraju različitim delovima njene ličnosti. Tek kada pretrpi nervni slom i potpunu dezintegraciju, biće u stanju da otkrije novu „celovitost” o kojoj piše u poslednjoj beležnici.
Temi pritisaka kojima konformistička društvena sredina izlaže pojedinca Lesingova se vraća i u sledećim romanima, Uputstva za silazak u pakao (Briefing for a Descent into Hell, 1971), Memoari preživele (The Memoirs of Survivor, 1974) i Leto pre sumraka (The Summer Before the Dark, 1973), njenom još jednom remek-delu. Radi se o bolnoj i suštinskoj priči o ženi na životnom prelomu u četrdesetim. Surovo i sugestivno, duboko potresno i egzistencijalno, Lesingova u ovoj knjizi skida jednu po jednu masku svoje junakinje Kejt Braun. Težina iskustva, koja prati ovo utvđivanje granica vlastitog identiteta, prozreva besmislenosti braka, prijateljstva, vere u stalnost, kao i u stvari za koje se vezujemo.
Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih, Doris Lesing se okreće isljučivo pisanju naučne fantastike u seriji romana Kanopus u Argu(Canopus in Argos) koga sačinjavaju knjige Colonised Planet 5 (1979), The Marriages Between Zones Three, Four and Five (1980), The Sirian Edžperiments (1980),The Making of the Representative for Planet 8 (1982) i Documents Relating to the Sentimental Agents in the Volyen Empire (1983).
Realističkom pisanju će se vratiti u romanima Dnevnik dobrog komšije (Diary of a Good Neighbour, 1983) i Kada bi stari mogli da… (If the Old Could…, 1984), objavljenim pod pseudonimom Džejn Somers (nakon odbijanja od više izdavača) i sa veoma malo publiciteta. No, kada je otkriven pravi identitet pisca, nakon objavljivanja knjige Dnevnik Džejn Somers (The Diaries of Jane Somers, 1984), pod pravim autorkinim imenom, zanimanje za ove knjige je naglo poraslo, i među kritičarima i među čitaocima.
Nakon romana Peto dete (The Fifth Child,1988), uznemirujuće knjige u kojoj izuzetno vešto sažima svoja dotadašnja tematska interesovanja, mnogi kritičari dele mišljenje da je upravo ovaj roman možda najreprezentativniji za opus Doris Lesing.
Iza priče o bračnom paru, koji zgrožen hedonizmom engleskog društva šezdesetih odlučuje da se povuče na selo i odgaja decu u idili domaćeg života, i čija idila traje sve dok se ne rodi peto dete, koje je sasvim drugačije, kao da potiče od neke druge ljudske rase, sledi bespoštedna kritika ušuškanog samozadovoljnog društva. Zastrašujuće konotacije romana otvaraju brojna pitanja o antropološkom besmislu društvenog fenomena porodice. Furiozni nastavak ovog romana, Ben u svetu (Ben, in the world, 2000), samo je uvećao broj pitanja koje čitaoci postavljaju sebi.
Iako u poznim godinama, Doris Lesing i u poslednjoj deceniji objavljuje niz romana kojima i dalje intrigira čitaoace širom sveta – Opet ljubav (Love Again,1995), Mara i Dan (Mara and Dann, 1998), Najslađi snovi (The Sweetest Dreams, 2001), Priča o generalu Danu i Marinoj ćerci (The Story of General Dann and Mara’s Doughter, 2005), zaključno sa najnovijim romanima Rascep (The Cleft, 2007.) i Alfred i Emili, koji se pojavio maja 2008. godine i koji je već preveden na srpski jezik.
Značaj ovom književnom opusu daje i desetak knjiga priča, koje su objavljene i u nekoliko izbora, a najreprezentativniji su oni, tematizovani kao londonske i kao priče sa afričkim temama (African Stories, 1976; London Observed, 1992), zatim, nekoliko memoarskih – Ispod moje kože (Under My Skin, 1994), koja obuhvata autorkin život do 1949. godine i nakon koje sledi period do 1962. godine, obrađen u knjizi Šetajući u seni (Walking in the Shade, 1996) – i esejističkih knjiga (pomenimo eseje na književne teme iz knjige Time Bites, 2004, kao i knjigu Tamnice koje smo izabrali da u njima živimo (Prisons We Choose to Live Inside, 1986)). Posebnu pažnju privlači knjiga o mačkama A posebno, mačke (On Cats, 2002), koja je više puta već objavljivana i svaki put dopunjavana, kao posebna „autobiografija” mačaka koje su je pratile tokom života.
Dodaj komentar