Close
SAVREMENA IRSKA KNJIŽEVNOST

IRSKA – zemlja čarobnih pejzaža, beskrajnih vrtova i velelepnih građevina srednjevekovnih dvoraca i tvrđava, keltskih mitova i kultnih bendova poput Dropkick Murphys, U2, Van Morrison, The Pogues, The Cranberries, još uvek je nedovoljno spoznat i zagonetan prostor bogate književne tradicije koju smo imali priliku da upoznamo u književnim ostvarenjima dobro poznatih imena kao što su: Džejms Džojs, Džorž Mur, Šon O’Faolejn, Frank O’Konor, Semjuel Beket, Džonatan Svift, Oskar Vajld, Bernard Šo, V. B. Jejts, Brajan Fril…

Od klasične, preko žanrovske, eksperimentalne i dečije književnosti, savremeni klasici i autori mlađih generacija, stoje rame uz rame sa svojim prethodnicima, stvarajući prozu snažne imaginacije, koja otvara vrata užicima za iskusne čitaoce i istinske uživaoce književne umetnosti.

Među Agorinim izdanjima srešćemo nesvakidašnje i neke od najautentičnijih savremenih irskih autora čije knjige, sasvim izvesno, nećemo ispuštati iz ruku, vođeni impulsima književnog hedonizma i novim spoznajama jedne tako autentične kulturne tradicije kakva je irska. 

Među njima su Brajan Fril, jedan od najznačajnijih dramskih pisaca druge polovine 20. veka, podjednako uspešan i kao pripovedač; savremeni klasik briljantnog proznog pera i naslednica Džojsovih Dablinaca – Edna Oʼ Brajen; Rodi Dojl, jedan od vodećih irskih pisaca savremene literature i dobitnik Bukerove nagrade, ali i nezaobilazni Flen Oʼ Brajen – jedan od prvih pisaca postmoderne metafikcije i tvorac kultnog romana (Na reci Kod dve ptice) na tragu Uliksa i Tristrama Šendija.

Nikolas Farnjoli & Mišel P. Gilespi –  Džejms Džojs od A do Ž

REČNIK OSNOVNIH POJMOVA O ŽIVOTU I DELU JEDNOG OD VODEĆIH PISACA SVETSKE KNJIŽEVNOSTI XX VEKA

Džejms Džojs, duhoviti genije, inovator po pitanju forme i nesentimentalni pesnik irskog života i jezika, u svom radu istraživao je karakteristično moderne teme kao što su priroda umetnosti, društvena odgovornost umetnika, karakter društvenih institucija i javnog života i odnos pojedinaca prema njima i konačna priroda i značaj same ljudske kulture. U knjizi Džejms Džojs od A do Ž daju se osnovne informacije koje su potrebne da se razume i uživa u čitanju Džojsa. Pored tekstova o određenim aspektima njegovog dela, knjiga daje i okvire o kulturi, istoriji, biografiji i kritici.

Sam naslov na pravi način rezimira ambicije i obim ovog dela. U pitanju je svojevrstan „bukvar“ koji je napisan tako da pojašnjava i aspekte Džojsovih spisa na dva nivoa. U ovoj knjizi se identifikuju glavni međutekstualni uticaji, tumače aluzije na važne likove, lokacije, ideje i događaje kojih ima na pretek u njegovim delima. S druge strane, ona usmerava pažnju na vantekstualni materijal koji je oblikovao Džojsovu prozu povezujući osobe, mesta, koncepte i događaje u njegovom životu sa odgovarajućim pojavama u njegovom delu.

Flen Oʼ Brajen – Na reci Kod dve ptice

NAJBOLJI ROMAN KLASIKA IRSKE PROZE NA TRAGU ULIKSA I TRISTRAMA ŠENDIJA

Flen O’ Brajen (1911–1955) se nakon Džojsa i Beketa, smatra najznačajnijim irskim proznim piscem, a njegov prvi roman Na reci kod Dve ptice jeste remek delo i u istoriji književnosti jedan od prvih primera primene metafikcije.

U romanu teče više uporednih radnji: mladi student irskog jezika i književnosti provodi vreme u bežanju sa fakulteta i opijanju, a istovremeno piše roman o irskom romansijeru koji piše samo vesterne. Autor vesterna je ekscentrik koji živi u hotelu i zaljubljuje se u vlastitu protagonistkinju, koju poziva u hotelsku sobu i zavodi. Ostalim protagonistima se, pak, nimalo ne sviđa zaplet koji im je predviđen u knjizi. Oni sipaju svome autoru u piće drogu, kako bi on izgubio svaku kontrolu nad njima.

„Knjiga koja je istovremeno i komedija i fantazija, toliko zapanjujuće originalna da se opire bilo kakvom prepričavanju.” (Chicago Tribune)

„Pravi pisac, istinski komičnog duha.” (Džejms Džojs)

„Knjiga koja mi je u mislima otkako sam je pročitao… Jedna od stotinu najboljih knjiga napisanih u 20. veku, na tragu Uliksa i Tristrama Šendija.” (Grejam Grin)

Ajris Merdok – Crni princ

NEVEROVATNA PRIČA O BRITANSKOJ „LOLITI”

Crni princ je priča o zaljubljenosti, ali i izuzetan intelektualni triler,sa vrhunski osmišljenim zapletom, meditacijama o prirodi umetnosti i ljubavi i božanstvu koje nad njima vlada. 

Pripovedač i glavni junak Bredli Pirson pati od spisateljskog „bloka”. Okružen grabežljivim prijateljima – bivšom ženom, njenim bratom delikventom, mlađim i uspešnijim piscem Arnoldom Bafinom, njegovom nemirnom ženom i ćerkom u cvetu mladosti – Bredl pokušava da pobegne. No, neuspeh u tome dovodi do nasilničkog klimaksa i epiloga koji baca drukčiju perspektivu na ispripovedane događaje.

„Izvor divljenja i oduševljenja… Nijedan sažetak ne može preneti bogatstvo karaktera i događaja kojima Ajris Merdok naseljava svaku stranicu ovog romana.” (Oberon Vo, Spectator)

„Zadivljujuća, strasna ljubavna priča… Duhovita i mudra i provokativna… briljantno dobra.” (Evening Standard)

„Nema sumnje da je Ajris Merdek danas jedan od najvažnijih romansijera koji pišu na engleskom… izuzetni su moć njene imaginativne vizije, inteligencija, svest i sposobnost otkrovenja istine.” (The Times)

Edna Oʼ Brajen – Sveci i Grešnici

NAROČITA VRSTA IRSKE PROZE SAVREMENOG KLASIKA OVENČANA MEĐUNARODNOM NAGRADOM FRENK Oʼ KONOR

„Zbirka priča Edne O Brajan Sveci i grešnici sadrži mnogo seksa, prikazuje mnoštvo ljudi koji su puni života i koji hrabro prkose smrti. Njeni protagonisti su divno nesavršeni i ranjivi… puni snage, pri čemu se ogleda ona već karakteristična nežnost Oʼ Brajanove, ovoga puta usmerena ka činu i umetnosti sećanja…

Ko su onda ti eponimski grešnici? Ko su novi Adam i Eva? Saosećajne, očaravajuće pripovesti Edne Oʼ Brajan svesno odbijaju da daju nedvosmislen odgovor na to pitanje.” (Majkl Roberts, Financial Times)

„Pojedini pisci, poput slikara, neprestano se vraćaju istoj temi. Edna Oʼ Brajan upravo je takav

stvaralac. Njeno ime upućuje na jednu naročitu vrstu irske proze, u kojoj se prikazuju životi uklešteni između zagušujuće sigurnosti doma i privlačnosti bega. Već od prvog romana, Provincijalke (1960), njeno delo se prepoznaje kao novina, u njemu se teme seksualne represije preoblikuju u radosni eksperiment, a prastara izgnanička tuga u mogućnost istraživanja vrlog novog sveta… Edna Oʼ Brajan je, pre gotovo pola veka, književnu slavu stekla subverzijom, ali i sada, na vrhuncu spisateljske moći, još uvek može da vam izmakne tlo pod nogama.” (Ajling Foster, The Times)

„Najnadarenija žena koja danas piše prozu na engleskom.” (Filip Rot)

„Jedna od najvećih vrlina proze Edne Oʼ Brajan jeste to što odaje utisak sveta iznova stvorenog pomoću jezika.” (Šejmas Hini)

Brajan Fril – Iluzionisti

IZABRANE PRIČE JEDNOG OD VODEĆIH DRAMATIČARA DRUGE POLOVINE 20. VEKA O POTRESIMA U IRSKOM DRUŠTVU, NADANJIMA I ILUZIJAMA SVAKODNEVICE

Brajan Fril (1929, Severna Irska) vodeći je irski dramski pisac i pripovedač. Njegove drame su utemeljene u irskoj kulturi. Ruralni irski krajevi i tradicija su istovremeno i mizanscen njegovih komada i pripovedaka. Zajedno sa Tenesi Vilijamsom i Haroldorn Pinterom, kritičari Frila ubrajaju među vodeće dramatičare druge polovine dvadesetog veka koji su stvarali na engleskom jeziku.

Pripovetke Brajana Frila govore o fragmentaciji starih vrednosti, izlizanih mitova i stereotipa u

modernom svetu. Fril kroz živote svojih protagonista nudi nove mogućnosti preoblikovanja sveta i stvaranja novog identita, do koga se može stići bez napuštanja tradicionalnog moralnog etosa. Fril istražuje nove pozicije koje pojedinac zauzima u pukotinama starog vrednosnog sistema. On kritikuje pojedine apokaliptične aspekte postmodernizma, nudeći novu egzistencijalističku estetiku.

„Savršena sjedinjenost dijaloga, detalja i atmosfere.” (D.E.S. Maksvel)

„Izvrsna, nenametljiva knjiga.” (Robert Naj, Guardian)

Sara Bom – Starac i jednooki

FASCINANTNI ROMAN IRSKE AUTORKE MLAĐE GENERACIJE KOJI JE OSVOJIO SVET

Debitanski roman Sare Bom fascinantna je priča između straha i uzbuđenja, svesti i podsvesnih lutanja, savremenice i sećanja; priča o neobičnom prijateljstvu pedesetogodišnjeg čoveka sa psom koji kao sasvim slučajni saputnik, ubrzo postaje osnovni simbolički stožer svih identitetskih metamorfoza koje junak romana proživljava.

Izolovan od sveta realnosti, a u sopstvenoj samoći izgubljen u potrazi za samim sobom, on pronalazi alternativni život u svetu knjiga. Takvu harmoniju unutrašnje tišine remeti pojava čudnog jednookog pratioca, psa čija ga sudbina iznova retrospektivno vraća na dobropoznate puteve detinjstva, u oživljene uspomene na oca i njegovu smrt, na sve surovosti i teskobe sveta u kojem smo „uvek uplašeni“.

Osakaćeni pas čak postaje projekcija želja naratora, ali i svih njegovih padova, gubitaka i omalovaženih ciljeva, ona transcendencija samoga sebe u oblast radikalne identifikacije. Tako i pas i čovek zapravo jesu „autsajderi“ u klaustrofobičnoj zajednici iscrpljeni tugom i strahom. U jednom od mnogobrojnih ispovednih pasaža, protagonista izgovara: „Spolja smo i dalje onako crni i kvrgavi kako nas je priroda načinila. Ali iznutra, ja se nekako osećam drugačije. Osećam se kao da sam poživotinjio. Sada je u meni neobuzdanost koja je počela sa tobom”.

Neizvesnost, nemir i strah, kako navodi kritika, obiluju ovim romanom, ali može se reći da ova knjiga veliča jednu od danas možda sve više izgubljenih vrednosti, a to je empatija, koja se u potresnim kolažima o odnosu ljudskog i (ne slučajno) životinjskog bića, uzdiže kao poezija senzornog iskustva i ogoljeni portret duše – neponovljivim jezikom Sare Bom u svim svojim zbunjujućim lepotama.

Rodi Dojl – Padi Klark Ha ha ha

ROMAN ZA ODRASLE U KOJEM UŽIVAJU I DECA! VRHUNSKA FIKCIJA KOJA JE OSVOJILA BUKEROVU NAGRADU 

Godina je 1968. i Patrik Klark je navršio desetu. On voli Džordža Besta, Džeronima i miris termofora. Mrzi zoološki vrt, poljupce i dečake iz korporacijskog naselja. Ne podnosi svog mlađeg brata. Želi da postane misionar poput oca Damijena. Primorava blizance Makartijeve i Vilija Henkoka da se igraju gubavca. Krastu sa izderanih kolena skida tek kada postane dovoljno zrela.

Njegov najbolji drug je Kevin. Njihova imena su ispisana preko čitavog Beritauna, štapom po vlažnom malteru. Njih dvojica igraju fudbala i skaču u more. Kradu po radnjama. Krađa Futbol mantlija donosi četiri miliona godina u Čistilištu. Osim ako se čovek ne ispovedi pre smrti, što mu omogućuje da ode direktno u raj.

Želi da zna zašto niko nije hteo da mu priskoči u pomoć kada je Čarls Levi krenuo da ga ubije. Želi da tata I mama prestanu da se svađaju. On je u konfuziji: vidi sve, ali sve manje I manje razume…

Prodoran, prostodušan i vrcav humor romana Padi Klark ha ha ha portretiše trijumfe i poniženja Padija Klarka, njegovu začuđenost svetom koji je pun topline i grubosti, ljubavi i šamara.

„Vrhunska rekonstrukcija detinjstava.” (Dermot Boldžer)

„Slavni trijumf… kojim se Rodi Doji potvrđuje kao jedan od najboljih romansijera svoje generacije.” (Nik Hornbi, Literary Review)

„Iskrena, ushićena, bolno tužna knjiga.” (Tom Šon, Spectator)

Rodi Dojl –  Sjajno  

O OZBILJNIM TEMAMA IZ VIZURE DEČIJIH AVANTURA! HUMORNA I UZBUDLJIVA KNJIGA SA PRIMESAMA MAGIJSKOG REALIZMA

Rodi Dojl (1958) jedan je od najznačajnijih pisaca savremene irske književnosti i dobitnik prestižnog Britanskog priznanja – Bukerove nagrade (za roman Padi Klark, ha, ha, ha). Reč je o piscu koji je podjednako uspešan kako na polju “književnosti za odrasle”, tako i u domenu dečije književnosti u kome uživa veliku popularnost. Pisac je scenarija za pozorišne predstave i filmove. 

Sjajno je dečiji roman o Crnom Psu Depresije koji pohodi Dablin.

Kada Crni Pas Depresije počne da se šunja Dablinom, brat i sestra, Rejmond i Glorija kreću u potragu za njim. Uskoro im se priključuju i druga deca. Tako se ova družina otiskuje u opasnu poteru za neprijateljem koji odraslima, njihovim bližnjima, stoji za vratom. Da li će uspeti da ga pobede?

Ilustrovao Kris Džadž

Adrijan Makinti – Možda budem mrtav

TVRDI KRIMIĆ NAPISAN RUKOM PESNIKA O JEDNOM OD NAJKRVAVIJIH RAZDOBLJA U ISTORIJI NJUJORKA

Iza romana o lošem momku iz Irske, smeštenog u najopasnijim ulicama Njujorka, koje vrve od nasilja, pohlepe i verolomstva, krije se uzbudljiva pripovest protkana elementima mita i poezije.

Majkl Forsajt je ilegalni emigrant u SAD, koji je pobegao iz Belfasta i nasilja koje vlada u njemu početkom devedesetih godina. On se u Njujorku pridružuje bandi irskih siledžija koja se bori za prevlast u Harlemu i Bronksu.

Radnja se odvija u Njujorku pre dolaska na vlast gradonačelnika Đulijanija, droga se kotrlja svuda po ulicama, klošari žive po napuštenim stambenim zgradama, a svakog meseca se desi preko sto ubistava. Majkl i njegova družina krstare ulicama, uteruju dugove, opijaju se, bore se za svoju teritoriju, blok po blok.

„Zapanjujuća, mračna poema iz jednog od najkrvavijih razdoblja u istoriji Njujorka.“ (Tomas Keli)

„Ovo je eksploziv u veštim Makintijevim rukama… Jedno od najboljih debitanskih ostvarenja među krimićima.” (Booklist)

Dodaj komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *